۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

15

در پی سخنرانی دکتر معزی و دکتر دباشی، دو نفر از استادان وابسته به دانشنامه ایرانیکا اعزامی از ایران، در بخش فارسی رادیوی بین المللی فرانسه در دی ماه 1379 خورشیدی، برابر با دسامبر سال 2000 میلادی، موج اعتراض گسترده ی ایرانیان را به دنبال داشت . در این سلسله برنامه ها این استادان ایرانیکا بی آنکه برای سخنان خود به کتاب و یا سندی اشاره کنند، گفتند که :« مسلمان شدن ایرانیان چندان از روی اجبار و ترس از شمشیر اعراب نبود. ایرانیان با میل باطنی به معنویت اسلام صادقانه روی آوردند، و نام چند تنی را هم آورده شد و سپس افزودند که اعراب نه فشار آوردند و نه تبلیغ کردند ، گروهی هم برای اینکه جزیه ندهند مسلمان شدند، و از زبان کسی هم گفتند که اگر اسلام در آسمان باشد ایرانیان در پی آن به آسمان میروند. و در باره نقش زبان عربی در تکامل زبان فارسی داد سخن دادند و گفتند که اعراب حتی یک برگ کاغذ را از بین نبرده اند تا چه رسد به کتاب! و این کار بسیار بیهوده ای ایست که بجای واژه های عربی کلمات فارسی گذاشت. آتش زدن کتابخانه اسکندریه هم حرف بی پایه ای است ،چنانچه 450 سال حکومت ساسانیان را با 450 سال بعد از آنان مقایسه کنیم در می یابیم که در دوران بعد از آنان کتاب بسیار نوشته شده است.»
بدنبال این دو سخنرانی بی بنیاد استادان ایرانیکا، ستار سلیمی (آله دالفک) سرپرست سازمان پاسداران فرهنگ ایران، دو نامه به دکتر احسان یار شاطر بنیانگذار و همه کاره ایرانیکا نوشت، و از ایشان در خواست رسیدگی کرد، ولی دکتر احسان یار شاطر نامه های وی را بی پاسخ گذاشت، تا اینکه بر اثر پافشاری سلیمی پاسخ نامفهومی به ایشان داد، ولی این پاسخ نه ستار سلیمی را آرام کرد و نه دیگر ایرانیان میهن دوست را که در گوشه و کنار ندای اعتراض سرداده بودند. شگفت آور اینکه به دنبال سخنان این دو استاد ایرانیکا، علی لاریجانی، رئیس رادیو تلویزیون رژیم جمهوری اسلامی فرصت را مغتنم می شمارد و پا را فرا تر می نهد، و در راستای سیاست فرهنگ ستیزی و نا سزاگویی با بی شرمی می گوید:
« ایرانیان پیش از اسلام، مردمی وحشی و بی سواد بودند و خود علاقه یی نداشتند که وضعشان را عوض کنند، و هر چه دارند از اسلام است».
ستار سلیمی (آله دالفک)، مسئول سازمان پاسداران فرهنگ ایران، پس از این پیشآمد ها می گوید از این پس ایرانیکا را باید اسلامیکا دانست.
یار شاطر دستپاچه می شود و می گوید: من از این سخنرانی ها بی خبرم و باید چگونگی را ازخانم یاوری مسئول روابط فرهنگی ایرانیکا جویا شوم.
یار شاطر برای طفره رفتن در دادن پاسخ، به بهانه ی اینکه من مورخ اسلام نیستم، و صلاحیت اظهار نظر قطعی در این مطالب را ندارم، از معزی و دباشی بعنوان استادان بزرگی در زمینه اسلام یاد می کند.در صورتیکه ایشان در سال 1354 نخستین دانشنامه بنام (ایران و اسلام) را در بنگاه ترجمه و نشر کتاب در تهران بچاپ رساند، این کتاب ترجمه و تکمیل فارسی دایرة المعارف اسلام می باشد. آخرین جلد آن که جلد 11 بود، در سال 1370به چاپ رسید. پس ازاین پافشاری سلیمی، به ناچار یکبار دیگر یار شاطر پاسخی چند پهلو برای ستار سلیمی(آله دالفک) فرستاد و از او خواست که دیگر برایش نامه نفرستد! و در حقیقت گفت که دست از سراو و ایرانیکا بردارد، این کشمکش میان این دو تن سه سال بدرازا کشید.
ترتیب سخنرانی این استادان ایرانیکا در سه نوبت را، ساسانفر با جلب همکاری احسان منوچهری، نخستین سرپرست بخش فارسی رادیوی بین المللی فرانسه، که از بهاییان می باشد فراهم آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر